Kommentarer fra underskriftindsamlingen

Comments from the petition to save the Night Train from Denmark to Europe / om at redde nattoget fra Danmark til Europa. Der kom 9.689 underskrifter ind. Heraf blev de første 9.000 afleveret til Folketingets miljø- samt transportudvalg ved demonstrationen d. 2.11. 2014.


Sådan udviklede underskriftsindsamlingen sig fra starte i juli til den sluttede i december 2014.

Udpluk af 158 danske, 11 tyske, 116 engelske kommentarer:

>> Some of the English or German speaking comments

Det er flintrende vanvittig igen igen at ofre et stykke vigtig infrastruktur på Automobilmafiaens alter.

Det ville være en skændsel for Danmarks "Grøn omstilling" politik hvis nattoget blev fjernet, og kunder dermed bliver sendt med fly til destinationer.

Ved bedre markedsføring og attraktive tilbud ville der blive tiltrukket flere passagerer til nattoget. En skandale, at der vil være en forbindelse mindre med dette transportmiddel der jo har ringe CO2 udslip.

Når man bliver lidt ældre, er der meget langt fra Danmark til Schweiz, så vi kan ikke undvære det fantastiske nattog, når vi besøger vores datter.

Det giver personer der ikke kører bil eller ikke har bil mulighed for at komme ned gennem Europa - herunder blinde og svagtseende og andre handicappede.

Udfra et miljömässigt synspunkt er det helt sort, hvis alle rejsende nu skal til at flyve istedet for at tage toget!! Iövrigt er togene altid booket ud - saa jeg forstaar slet ikke, hvorfor de skal nedlägges! DSB, den danske stat, DB og den tyske stat (eller hvad med EU??) burde da tage et medansvar for nedsättelsen af CO2-udledning og öge tilbuddene i den offentlige trafik fremfor at reducere den og öge bilismen / flytrafikken! Det er et stort skridt i den forkerte retning!

Nattoget er afgjort den nemmeste og behageligste måde at komme fra København til Basel.

Nattoget er med til at gøre det lettere at komme rundt i Europa uden at skulle flyve og dermed uden for stor miljøbelastning. Tværtimod ville det være en fordel at forbedre regulariteten og reducere transporttiden, så det ville blive endnu mere attraktivt at stige på toget om aftenen og være klar til møde i Bruxelles, Paris eller andre steder fra morgenstunden.

Hjæ-æ-æ-æ-æ-lp. - jeg bruger det.

Det er en dejlig tanke at stå ud af toget på Gare du Nord, finde den nærmeste cafe og starte opholdet i Paris med en cafe au lait og en criossant.

Realiteten er desværre, at det europæiske jernbanesamarbejde har forsømt at udvikle attraktive tilbud, der kan konkurrere med fly både på pris og tid.

Absurd beslutning

Det er jo helt hen i vejret at nedlægge driften, når den tyske regering rasler med sablen om at indføre motorvejsafgift for alle undtaget deres egne indbyggere. En sådan afgift vil kun kunne føre til højere incitament til øget brug af nattog og biltog.

Der må være nogen der ikke tænker strategisk i Deusche Bahn


Glad for jeg lyttede til radio24/7! Er en, der altid rejser ned sydpå med nattog til mit hjemland. Kunne næsten ikke tro, at denne mulighed blandt so mange andre smutter som del af en kultur, der har været fast bestanddel af en god tilværelse. Forresten er der altid mange unge og familier med på nattogs-rejser og det er sjovt at kunne have en lille kontakt med andre mennesker og syn under vejs. Fatter ikke pengetanken i det. Den er en ren ødelægger og erstatter på ingen måder hvad der går tabt af livets mangfoldighed og lige muligheder for alle af samfundets dele. Tak for dit initiativ!

Tog er en sikker måde at rejse på, og nattoget CNL er hyggeligt og behageligt. Der er cafe, restaurant og gode sanitære faciliteter. Jeg har undret mig over, at der ikke er blevet reklameret for konceptet i alle årene, så kunne det måske have overlevet. Jeg har benyttet CNL mindst tre gange årligt gennem de sidste 7 år. Det bliver et kæmpe savn. Jeg opgiver ikke håbet om, at det vil genopstå en dag.

Min far har netop videresendt link til den underskriftindsamling mod nedlæggelse af nattoget, som du har taget initiativ til. Tak for initiativet! Jeg er dybt chokkeret over disse planer, som jeg intet anede om indtil denne morgen. Jeg er selv en flittig bruger af nattoget, og har faktisk netop købt en togrejse København-London til om 10 dage... jeg håber virkelig ikke at det bliver sidste rejse med nattoget.

Travelling by night train is always an experience compared to a boring flight. Furthermore from Basel, Amsterdam and Praha this is the only through connection to Denmark without changing trains in Hamburg. Keep this train running!

Ich wünsche mir, dass die Nachtzug Verbindung von Basel mach Kopenhagen bestehen bleibt, so kann man wenigstens noch entspannt Reisen und man kommt ausgeruht am Ziel an.

Europe needs also the most classic travelling method - over night. Like it is practised in the most of the world. It is nice travelling culture, economically the best form (slow movement with no need of an extra accomodation) and also enviromentel friendly.

Cool someone create this petition. I like this nighttrain i use from Koln (after train Brussels-Koln) to get to Copenhagen and then to Sweden for holidays. I don't like to travel by plane. Train is night to see the landscape and nighttrain with restaurant car is part of the holidays. Save it!

This sleeper train is a key link between the whole of mainland Europe & the whole of Scandinavia. Should passengers really have to stay overnight in Hamburg to reach Copenhagen or Stockholm now? Keep Europe properly connected! If you could manage that perfectly well in the 1980s why not in the 21st century?

I was planning to use the CNL for a Copenhagen visit next year; without it, the alternatives are so unattractive, we probably won't do the trip alas.

Please, please reconsider this shortsighted decision. I have travelled across Europe by night trains and intend to travel to Scandinavia next summer. I am appalled that I may now not be able to do so.

Travelling by train is the travel of the future. Short haul flights are environmentally catastrophic. Please do not allow this essential service to disappear.


Die Bahn sollte die Nachtzüge erhalten und dort auch normale Sitzwagen mitführen. Denn wieviele Autos sind nachts unterwegs? Da sollte auch die Bahn ein Angebot vorhalten. Ich nutze gerne Nachtzüge, wenn ich damit eine teure Übernachtung einspare.

Copenhagen must remain well-connected to the rest of the European rail network.

Nachtzüge sind die komfortabelste Möglichkeit für lange Bahnfahrten - und sie nehmen in der Regel Fahrräder mit, auch hier am komfortabelsten, weil mit nur wenigen Umstiegen. Es ist völlig unverständlich, warum das Nachtzug-Netz immer mehr ausgedünnt wird - oft bekommt man schon zwei Wochen vor der Fahrt keinen Liegeplatz mehr!

Please also consider people with a fear of flying. They have no viable alternatives...

Internationale Nachtzüge müssen als Alternative zum Flugzeug erhalten bleiben!

Trains in the night are better than highspeed !

Nachtzüge sind super für romantische Begegnungen, um in der Bar bis spät in der Nacht zu feiern, den Bericht für den nächsten Tag noch fertig zu schreiben, neue Leute kennenzulernen... alles schon erlebt im Zug, nichts davon im Flugzeug.

Und umweltschonend ist es erst noch...


Dagtogene er overfyldte og man spilder ofte en hel dag på kun at køre i tog.

Med nattoget sparer du et hotelophold, og kan ligge dig til rette i en stille og fredfyldt kupe.

Lad være med at lade lavprisflyene vinde kampen om kunderne! Det ville være en skændsel, ikke mindst mod miljøet!


Jag har rest många gånger med detta uppskattade nattåg som bl.a. är en viktig länk för tågresor mellan Schweiz och norra Skandinavien. I fortsättningen tvingar mig nu DSB/DB att istället ta flyget!

This sleeper train is a key link between the whole of mainland Europe & the whole of Scandinavia. Should passengers really have to stay overnight in Hamburg to reach Copenhagen or Stockholm now? Keep Europe properly connected! If you could manage that perfectly well in the 1980s why not in the 21st century?

I was planning to use the CNL for a Copenhagen visit next year; without it, the alternatives are so unattractive, we probably won't do the trip alas.

Please, please reconsider this shortsighted decision. I have travelled across Europe by night trains and intend to travel to Scandinavia next summer. I am appalled that I may now not be able to do so.

Travelling by train is the travel of the future. Short haul flights are environmentally catastrophic. Please do not allow this essential service to disappear.


Die Bahn sollte die Nachtzüge erhalten und dort auch normale Sitzwagen mitführen. Denn wieviele Autos sind nachts unterwegs? Da sollte auch die Bahn ein Angebot vorhalten. Ich nutze gerne Nachtzüge, wenn ich damit eine teure Übernachtung einspare.

Copenhagen must remain well-connected to the rest of the European rail network.

Nachtzüge sind die komfortabelste Möglichkeit für lange Bahnfahrten - und sie nehmen in der Regel Fahrräder mit, auch hier am komfortabelsten, weil mit nur wenigen Umstiegen. Es ist völlig unverständlich, warum das Nachtzug-Netz immer mehr ausgedünnt wird - oft bekommt man schon zwei Wochen vor der Fahrt keinen Liegeplatz mehr!

It is scandalous that DB are cutting the night trains, negating all the advantages of daytime high speed rail. This is cultural vandalism.

Since many years, we sell CNL trips to all destinations - our customers mainly prefer these trains because of the bicycle transportation. If these trains die, European railway companies will lose many customers ! Do they really want that ?

Train as often as possible instead of flight.

Of course! I want many coming generations to be able to live on the Earth!!



Er du så heldig, at du kan bruge nattoget endnu frem til den planlagte nedlæggelse, så læs videre:

>> Tips til hvordan man får mest gavn ud af nattoget City Night Line ud fra København